Frihet og orden, det tilrettelagte læringsmiljøet, gjensidig respekt og ansvar for omgivelsene er begreper som går som en rød tråd gjennom montessoripedagogikkens filosofi.
Førskolebarnets absorberende sinn, de sensitive periodene, behovet for frihet og selvstendighet, og behovet for mestringsfølelse er fundamenter i den pedagogiske filosofien som en montessoribarnehage og -skole er basert på.
Frihet og orden, det tilrettelagte læringsmiljøet, gjensidig respekt og ansvar for omgivelsene er begreper som går som en rød tråd gjennom montessoripedagogikkens filosofi.
Førskolebarnets absorberende sinn, de sensitive periodene, behovet for frihet og selvstendighet, og behovet for mestringsfølelse er fundamenter i den pedagogiske filosofien som en montessoribarnehage og -skole er basert på.
Skolefritidsordningen samarbeider med skolen før og etter skoletid. Skolen er åpen fra 07:15 frem til skolen starter, og frem til 16:30 etter skoleslutt.
Skolefritidsordningen følger kommunale satser.
Barneskolen består av gruppe 1 og gruppe 2. Vi har aldersblanding, det vil si at elever fra 1.-3. trinn jobber sammen i klasserommet til gruppe 1, og elever fra 4. – 6. trinn jobber sammen i klasserommet til gruppe 2. Elevene jobber også ofte sammen på tvers av gruppene med ulike prosjekter og aktiviteter. Klasserommene våre er velutstyrte med montessorimateriell, lese- og skrivemateriell, visuelle plansjer knyttet til kultur- og naturfag.
Ungdomsskolen vår holder til i Gamleskolen. Her jobber elever på 7. – 10 trinn sammen i ærverdige lokaler fra 1865. Læringsmiljøet i ungdomsskolen kalles et senter for studier og arbeid, og faget arbeid har stor plass. Teori og praktiske arbeidsoppgaver knyttes tett sammen i skolehverdagen. Ungdomsskolen vår har vokst veldig raskt de siste årene, og vi vil fra høsten 2025 ha rundt 40 elever.